
Projectgegevens - PHS Amsterdam Centraal Station (PACS)
PHS Amsterdam Centraal Station (PACS) is een onderdeel van het landelijke Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het programma geeft onder andere tot doel op de corridor Amsterdam – Eindhoven de frequentie van de intercitytreinen en sprinters te verhogen van 4 (2013) naar 6 treinen per uur. Naast de frequentieverhoging van het reizigersverkeer, wil ProRail door middel van PHS de verwachte toename van het goederenvervoer accommoderen. Met PHS-dienstregeling wijzigt daarbij het gebruik van de transferinfrastructuur en de gevraagde transfercapaciteitsverdeling (ruimtegebruik door reizigers) op Amsterdam Centraal Station.
Het totale project PHS Amsterdam Centraal bestaat uit meerdere onderdelen. Het infradeel met het optimalisaties aan het spoor, het civiele deel waarin de stalen bruggen van de Oostertoegang worden vervangen en een ongelijkvloerse kruising nabij Dijksgracht wordt gerealiseerd en het transferdeel waarin transferonderdelen binnen het station worden aangepast als huidige reizigersknelpunten van het station.
Tegelijkertijd zal wordt onder de Oostelijke sporen een fietsenstalling worden gerealiseerd voor ca. 9.000 fietsen. Stalling Onder Oostelijke Sporen (SOOS)
Eind 2020 is het voorontwerp opgeleverd voor zowel PACS als SOOS en wordt in 2021 gestart met het definitief ontwerp. De projectplanning loopt tot 2030.