Terminal Arnhem

 

Projectgegevens - Openbaar Vervoer Terminal Arnhem

  • De Openbaar Vervoer Terminal Arnhem (OVTA) maakt onderdeel uit van het project Arnhem Centraal, bestaande uit o.a. tunnel naar de perrons, perronoverkappingen, parkeergarage, kantoren, overdekt bussenplein en trolleybussenplein (www.arnhemcentraal.nl).
  • De OV terminal is in twee fasen gerealiseerd. De 1e fase besloeg de bouw van de perrontunnel en de ondergrondse fietsenstalling. Deze zijn op 2 juli 2011 in gebruik genomen. De 2e fase is de stationshal, die alle vervoersvormen met elkaar verbindt, aanvang mei 2012, opengesteld op 19 novemebr 2015.
  • Namens NS en de gemeente Arnhem treedt ProRal op als gedelegeerd opdrachtgever.
  • De stationshal wordt gebouwd door de bouwcombinatie Ballast Nedam en BAM (BCOVTA v.o.f.).
  • Adviesperiode Aad Otting van 1e kwartaal 2012 tot en met 2e kwartaal 2016.
 

Toelichting

Dhr. Otting heeft in opdracht van ProRail als bouwmanager de gehele realisatie van de OVTA fase 2 begeleid.

 

Wat maakt dit project bijzonder

De totstandkoming van het contract, waarbij het budget van 35 mio EURO aan de markt is verstrekt met de opdracht hiervoor de OVT te realiseren op basis van engineer & build en UAV-GC. Voor de totstandkoming van het contract is intensief samengewerkt tussen de bouwcombinatie en ProRail. De financiële en technische risico’s zijn hierin meegenomen, uiteindelijk is ook het opdrachtgevers risico van 2,5 mio EURO afgekocht.

De opvallende vorm die door architectenbureau UNStudio is ontworpen en wordt gekenmerkt door glooiende lijnen, een hoge glazen gevel en een golvend dak. Het nieuwe station vormt een schakel tussen Park Sonsbeek en de Arnhemse binnenstad. Natuuurlijke hoogte verschillen, meervoudig grondgebruik en een overzichtelijke OV-terminal zijn kenmerken van de iconisch OV knooppunt.

Realisatie met doorgaande exploitatie. De stationshal sluit aan op het al gebouwde busstation aan de westkant en is gebouwd op de eveneens eerder gerealiseerde parkeergarage. De hoger gelegen verdiepingen sluiten aan op de Rijn- en Parktoren en het kantorenplein. De Nieuwe Stationsstraat is doorgetrokken over het dak van het station richting Arnhem Centraal Oost en het centrum van de stad.

 

Toepassing

Bijzondere toegepaste materialen, schoonbeton, gecoat monocoque staalconstructie (scheepsbouwtechniek), dak en facadepanelen van hoge sterktebeton met glasvezels (betonprijs 2016)

 

Professioneel en bijzonder effectief dat is mijn aanpak.

Wilt u meer weten neem gerust contact met mij op.

Contact