Stationsgebied Driebergen-Zeist

 

Projectgegevens - Stationsgebied Driebergen-Zeist

Omvangrijke opgave in stationsgebied Driebergen-Zeist.

  • Opheffen twee overwegen
  • Bouw onderdoorgang Hoofdstraat Driebergen, N225
  • Aanpassen railinfra voor 4-sporigheid
  • Aanleg nieuw busstation
  • Bouw nieuw station, inrichten stationsomgeving
  • Aanpassen complete weginfrastructuur
  • Groen en duurzaam stationsgebied

het project is op 2 maart ’20 in bedrijf genomen en op 31 maart opgeleverd en overgedragen aan Gemeente Utrechtse Heuvelrug, gemeente Zeist, NS Stations en ProRail AM.

Hiermee is het project binnen budget en 9 maanden eerder overgedragen dan de oorspronkelijke projectplanning.

 

Toelichting

Aad Otting was vanaf de tenderfase, begin 2016 in opdracht van ProRail bij het projectteam betrokken  als contractmanager, waarbij de focus ook lag op het procesmanagement in de ontwerpfases als transitiefase, definitief ontwerpfase en uitvoeringsontwerpfase van het stationsgebied Driebergen-Zeist.

 

Wat maakt dit project bijzonder?

De verbouwing van Stationsgebied Driebergen-Zeist is een ingrijpende operatie voor reizigers, automobilisten, omwonenden en andere belanghebbenden in het gebied. Grondverwerving, het verleggen van kabels en leidingen almede het inrichten van de werklocatie in opdracht van ProRail bepalen de startmomenten voor de uitvoering. Daarbij wordt gebouwd op een 'postzegel' te midden van 4 monumentale landgoederen, in een gebied dat onderdeel uitmaakt van de ecologische hoofdstructuur. Het gebied is tevens een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug. Tijdens de bouw moet 'de winkel' gewoon open blijven.

Het contract tussen ProRail en BAM infra B.V. is gebaseerd op de UAV-GC 2005 Design & Build ca. 90 mio.
Eisen waaraan het project dient te voldoen zijn uitgebreid omschreven in technische eisen en proceseisen. Mijlpalen als vastgestelde treinvrije periodes zijn meegegeven in het contract, maar het faseringsplan opgesteld door opdrachtgever is niet bindend voorgeschreven, waardoor de inschrijvers zich konden onderscheiden.

De samenwerking tussen ProRail als opdrachtgever, BAM Infra B.V. als aannemer en ARCADIS als ingenieursbureau namens opdrachtgever kenmerkt zich door respect voor elkaars belangen.
De teamleden van de projectteams van ProRail en BAM werken in een groot onderling vertrouwen samen aan een integrale oplossing die het gezamenlijk belang dienen. Ook de Stakeholders worden gedurende het gehele proces betrokken bij de voortgang en de ontwikkelingen.

 

Overige informatie

https://www.prorail.nl/projecten/driebergen-zeist.nl
www.stationdriebergenzeist.nl
http://prorail.bouwwebcam.nl/driebergen-zeist/
https://vimeo.com/236464240/daa08f8d7f

 

Impressie



driebergen020 866 1513853367159480590  driebergen031 866 1513853697548748604  img 3368 866 1507721592876302630  img 3274 866 15077215901631874634 

 

Professioneel en bijzonder effectief dat is mijn aanpak.

Wilt u meer weten neem gerust contact met mij op.

Contact